02-5661441

מאמרים | כיצד פועלת טחנת רוח?

כיצד פועלת טחנת רוח?

אנחנו רגילים להתייחס אליהן בתור אתרים היסטוריים ומעניינים, אך לטחנות רוח היה תפקיד חשוב מאוד בתקופות שקדמו להמצאת המנועים החשמליים.
 
תהיתם פעם איך הן עובדות? בואו נגלה ביחד.
 

למה דווקא רוח?
הרוח היא מקור אנרגיה מתחדש וזמין, ולכן האדם פיתח דרכים שונות כדי לנצל אותה לצרכיו. אנו משתמשים ברוח בדרכים שונות, הנפוצה והמוכרת ביניהן היא כדי להשיט סירות מפרש. לפני שניתן היה להשיט ספינות בכוח של מנוע קיטור או מנוע חשמלי, שימוש ברוח היה הדרך היחידה להניע ספינות גדולות למרחקים גדולים. כמובן שהיה צורך גם בצוותים שיחתרו וינווטו את הספינה, אך הרוח הפכה את כל העניין לפשוט הרבה יותר.
לא רק בים, גם ביבשה היה צורך למצוא דרכים כדי לייעל תהליכים שדורשים הרבה אנרגיה. למשל הזרמה של מים או טחינה של קמח, פעולות קשות שדורשות הרבה מאוד מאמץ. וגם כאן הרוח מאפשרת לעשות זאת בצורה הרבה יותר קלה, ובעיקר בהיקפים גדולים יותר. בזכות טחנות הרוח אפשר היה לספק יותר מים לחקלאות ולשתייה, ולייצר כמויות גדולות יותר של קמח - ובכך לתמוך בישובים הולכים וגדלים.
 

כיצד פועלת טחנת רוח?
העיקרון כאן הוא פשוט מאוד- על מבנה הטחנה ישנם להבים גדולים שיושבים על ציר. הלהבים מכוונים בצורה כזו שהם יתנגדו לתנועת הרוח, כלומר משב האוויר שיגיע לכיוונים יפעיל עליהם אנרגיה ויניע אותם. וכאשר הלהבים מסתובבים הם מניעים את הציר, אשר בהמשכו מותקנת מערכת שמתאימה לשאיבה של מים, טחינה וכדומה.
החוכמה כאן היא לא רק לבנות את המערכת של הציר המסתובב והלהבים, אלא לתכנן היכן למקם את הטחנה וכיצד לכוון את הלהבים. כדי שטחנת הרוח תפעל בצורה היעילה ביותר היא צריכה להיות ממוקמת באזור שיש בו רוחות חזקות רוב ימות השנה.
 

טחנות הרוח בהיסטוריה
יש עדויות לשימוש בטחנות רוח בכל רחבי העולם בתקופות קדומות ובמהלך ימי הביניים, וגם לאחר מכן. הולנד היא כנראה המדינה שהכי מזוהה עם טחנות הרוח, אך הן היו נפוצות מאוד גם במדינות אירופיות נוספות, בארה"ב, ואפילו בפרס. גם בישראל הוקמו מספר טחנות רוח, למשל בחיפה על ידי הטמפלרים.
השימושים העיקריים של הטחנות היו לצורך שאיבת מים לשימושים של חקלאות ושתייה, אך בהמשך עם המצאת מנועי הקיטור המים שימשו כדי לצנן את הרכבות. למעשה טחנות הרוח הן שאפשרו את סלילת מסילות הרכבת ברחבי אמריקה.
 

טחנות רוח כיום
המצאת מנועי קיטור ומנועי חשמל מאפשרת לנו לבצע מגוון רחב מאוד של פעולות בקלות, ולכן השימוש המקורי של טחינה או שאיבת מים כבר פחות רלוונטיים היום. אומנם יש עדיין אזורים בהם אין גישה לחשמל, אשר מתבססים על השיטה הקדומה הזו.
אך כיום השימוש המודרני הוא באמצעות טורבינות רוח, שמטרתן היא ייצור של חשמל בצורה אקולוגית תוך ניצול של אנרגיית הרוח המתחדשת.

בואו ליום כיף בטחנת הרוח
בחרו את אחת מהאופציות ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.
מאשר/ת דוא"ל
תודה על פנייתכם
שלום לך,
ההודעה התקבלה במערכת.
נחזור אליכם בקרוב בשעות הפעילות של המשרד.
בברכה
צוות מתחם טחנת הרוח
השותפים שלנו
משרד העליה והקליטה
הרשות לפיתוח ירושלים
תודה שפניתם למתחם טחנת הרוח!
שעות המענה הטלפוני בימים א'-ה', בין השעות 9:00-16:00
**אין מענה לפניות חדשות בסופי שבוע וחגים**
אתם מוזמנים להשאיר הודעה במענה האנושי 02-5661441 או במייל [email protected], ונשמח לחזור אליכם במהלך שעות הפעילות
​תודה!